De fleste virksomheder har behov for at slå på tromme og skabe opmærksomhed omkring deres produkter eller ydelser. Kunderne kommer sjældent af sig selv – de skal lokkes. Men markedsføring kan også være med til at fastholde et positivt image af virksomheden og på den måde hjælpe virksomheden med at fastholde sine kunder. Og der kan laves mersalg og krydssalg og en lang række andre gode tiltag.
God markedsføring er ikke nødvendigvis raketvidenskab. For mange ejerledede virksomheder, handler det ofte om at få det gjort… og om at få det gjort løbende. Der skal kontinuerligt arbejdes med aktiviteter der styrker kendskabet og skaber henvendelser, så salgsafdelingen har noget at arbejde med.
Der er sket meget med medier de sidste 10 år, men grundlæggende er der ikke ændret i markedsføringens principper. Det handler om at udvælge en målgruppe, og formidle et budskab der taler til den via et medie, hvor de er til at ramme.
Men de teknikker og muligheder man kan tage i anvendelse for at komme i kontakt med kunderne, er ændret fundamentalt. Verden er i høj grad blevet digital og de sociale medier er blevet vigtige platforme.
Jeg er ikke mester i alle discipliner, særligt ikke de meget tekniske, men jeg har overblikket og kan holde hovedet koldt. Ingen kan være til stede alle steder, så for mig handler det om at vælge hvor man vil bruge sin energi.