Udvikling & innovation

It’s easy to come up with new ideas; the hard part is letting go of what worked for you two years ago but will soon be out of date
Roger von Oech

Der er talrige eksempler på store virksomheder som er helt forsvundet, fordi de ikke formåede at fastholde deres relevans i forhold til kunderne. Derfor er det ikke så underligt, at mange virksomheder føler sig truet. Det er der en god grund til.

Verden er i forandring. Det er der ikke noget nyt i. Sådan har det altid været. Men jeg synes at hastigheden hvormed tingene ændre sig har det med at tage til i styrke.

Det kan være ændringer i teknologi, forbrugsmønstre eller ændrede markedsvilkår. Ændringer i det omgivende samfund, kræver at de enkelte virksomheder udvikler og innoverer sig tilsvarende. Alternativt mister man konkurrenceevne og relevans i forhold til kunderne. Og så mister man hurtigt sig selv.

Omvendt pibler det også frem med nye virksomheder, som har knækket koden til at drive forretning på en anden måde. Det kan være platforms drevne virksomheder, der har en helt anderledes distribution og omkostningsstruktur, end det der før har været normalen. Men det kan også være noget helt andet... Uanset hvad, viser det at der også er muligheder for den der er fremsynet og som tør.

Men det er ikke let at ændre en eksisterende virksomhed. Det er faktisk rigtigt svært, og det kræver samtidigt stort mod. Man skal nemlig ofte sætte eksisterende sund forretning på spil, for at sikre overlevelse på sigt. Man skal med andre ord kannibalisere sig selv.

Og har man haft sin virksomhed i mange år, bliver man også let blind for hvordan tingene kan og skal ændres. Det er helt naturligt. Derfor han det også være en rigtig god ide at få ekstern hjælp til at drive denne proces. Og gør det nu i tide…

Hvad har du på hjerte?

Skriv til mig. Jeg vil så gerne høre fra dig…

    Copyright © 2024 Parttime